El futur del turisme, un debat constant

El turisme sempre ha estat un sector en canvi constant ja que depèn dels canvis i les modes. Degut a la transformació que les TIC han fet durant l’última dècada en tots els sectors, el turisme va haver d’afanyar-se a trobar noves sortides entre empreses i clients per tal de no quedar-se enrere. Un canvi de paradigma en constant creixement des de l’entrada del segle XXI.

Així doncs, des de fa anys, diferents experts han fet estudis per veure les noves tendències en turisme i TIC, tant per empreses, clients i destinacions.

Alguns estudis

L’”Observatorio digital” de l’IAB Spain celebrat per primera vegada -creat per l’IAB i Nethodology-  van realitzar l’estudi “Usos, actituds i tendències del consumidor digital en la compra i consum de viatges”. L’estudi es va basar en una mostra de gairebé 1.000 internautes d’entre 18 i 55 anys.

Algunes conclusions van ser:

  • Per més del 70% dels consumidors, el preu és el factor decisiu en la compra de viatges online.
  • Només el 16% dels consumidors digitals té clar el destí quan compra un viatge online, davant un 56% de persones que compra de manera improvitzada.
  • L’opinió de familiars i amics és el factor més influent (45%) en la compra de viatges online.
  • El 64% dels consumidors que compra els seus viatges online empra les xarxes socials per compartir experiències o continguts durant les seves vacances. Un 47% d’aquests ho fa mitjançant un Smartphone.

D’altra banda, el Segon Baròmetre KAYAK de Viatges online que es va celebrar a Madrid amb la col·laboració de la Sociedad Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas (Segittur), minube.com, reallylatebooking.com, Vueling, més de deu empreses de turisme online, com també representants d’oficines de turisme i especialistes de referencia en màrqueting online.

El perfil del viatger espanyol del 2013 serà: proactiu, social, informat, veloç, geolocalitzat i hiperconnectat.

En aquest estudi es va concloure que els viatgers espanyols seran més fidels a una marca, en la mesura que se’ls ofereixi un tracte personalitzat. El viatger està hiperconnectat i geolocalitzat gràcies als smartphones i les xarxes socials com a eina per compartir experiències dels viatges i opinions sobre serveis i productes turístics. La consulta de bloggers, videoblogers i viatgers socials en general serà creixent. El futur dels viatgers segons aquest estudi es troba en uns viatgers més ràpids a l’hora de comprar i reservar online, on la tecnologia basada en el reconeixement de veu tindrà un paper rellevant.

El futur de les aplicacions mòbils

Les aplicacions per mòbils, com ja destaca l’estudi anterior, han entrat amb força en el sector turístic i sobretot pel què fa en l’organització del viatge. Però falten alguns temes que no s’han acabat de configurar segons esmeten alguns experts que van participar en el III Think Tank “Aplicaciones móviles y turismo”, organizat a Madrid per SEGITTUR i turismo.as.

Els experts van coincidir en els beneficis que aporta al turista la geolocalització ja que et permet la personalització dels serveis en funció del lloc on et trobes entre d’altres possibilitats. Però tanmateix, les tarifes roaming que tot just ara la UE no hi ha posat remei, són molt elevades i limiten l’ús d’aquestes i la pèrdua d’oportunitats. Un altre aspecte que van coincidir va ser el pagament a través del mòbil i la tardança en la implantació quan hi ha una forta demanda al mercat però encara són de petites quantitats.

Les aplicacions mòbils turístiques haurien de permetre a l’usuari tancar el cercle del seu viatge: obtenir informació, reservar, pagar i compartir amb altres usuaris. Però encara són pocs els usuaris que facin un ús estès de les aplicacions. Per exemple trobem que en aplicacions vinculades amb allotjament, transport i restauració només es fan servir en el previatge, és a dir aproximadament uns 15 dies abans de l’inici del viatge. Quan aquestes estan enfocades a emprar-les durant el viatge.

Els experts en aquest Think Tank creuen que el futur de les aplicacions mòbils turístiques es basa en oferir serveis de valor afegit que facilitin l’organització del viatge i trobi més possibilitats.

Europa amb el futur del turisme

Són molts els estudis que detallen com serà el turista del futur, els seus gustos i tendències del mercat turístic. Amb això, la Comissió Europea no es queda enrere hi ha posat fil a l’agulla al projecte P.ICT.URISM (Platform on ICT for Tourism) que es va donar inici a València al febrer d’aquest mateix any. Coordinat per la mateixa Comissió Europea està basat en la iniciativa portada a terme des de la Agència Valenciana de Turisme i l’Institut Tecnològic Hotel anomenada Travel Open Apps.

P.ICT.URISM pretén crear un estàndard tecnològic europeu de distribució turística basat en el disseny i desenvolupament d’una plataforma tecnològica de distribució entre empreses (B2B) per la incorporació de la innovació i las TIC en els seus processos de comercialització i distribució.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és convertir-se en una plataforma que ajudi a la comercialització, on es redueixin els costos tecnològics que suposen accedir a múltiples sistemes de distribució, i que constitueixen la principal barrera d’entrada per les PIMES turístiques del continent, perquè impulsarà la interoperabilitat i la interconnexió entre l’oferta i la demanda turística europea.

Amb aquests estudis i la nova aplicació que ajudaria a interconnectar oferta i demanda turística europea podríem considerar com el turisme no es queda plantat davant la crisi i les adversitats que pot suposar les TIC per les PIMES en aquests moments. Amb tot, podem es pot concloure que el futur turístic està encaminat, gràcies als experts que treballen dia a dia perquè el turisme continuï sent la principal font d’ingressos del nostre país. La innovació en TIC és doncs, la tasca principal a desenvolupar perquè els viatgers del futur puguin continuar gaudint amb més facilitats  del nostre país i de la resta del món.

Fonts consultades:

http://www.thinktur.org/index.php/mod.conts/mem.detalle_cn/id.3787/chk.de42f1d1a68455f666d2703ec8abbba8

http://www.thinktur.org/index.php/mod.conts/mem.detalle_cn/id.3716/chk.fbbb3d19e9ad16293a0bd3c6187bce1a

http://www.thinktur.org/index.php/mod.conts/mem.detalle_cn/relmenu.58/id.3687/chk.b38673da2202eb95514d38cc9cb2aba8

http://www.thinktur.org/index.php/mod.conts/mem.detalle_cn/relmenu.58/id.3686/chk.e75e458328c73d92cdcc00f9cf7814fd

http://www.ithotelero.com/picturism-platform-ict-tourism

http://www.hosteltur.com/

http://www.travelopenapps.org/

http://comunidad.hosteltur.com/posts/tema/turismo-2-0

Sònia Sala

Anuncis

About Jenn Martínez ⚓ Copy Creativa

Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas. Estudiante de Master en Comunicación y Estudios Culturales. Communication Sailor at @anxovaescala Anteriormente: @Manicura24 @UdGRecerca @Dipsalut @ViesVerdesgi @Pirinexus @Desiderate_App #MotherofCats #WaterTaster #AppleAddict #PoleDancer #SocialMedia #Creactivity #BTL #RSC #Mediterraneamente

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: